onsdag 23 september 2009

Broderade tavlor

Allt emellanåt kommer jag att göra inlägg med bilder ur "arkivet". Det var egentligen syftet med den här bloggen - att jag ska dokumentera arbeten med eleverna och nu får det bli så med jämna mellanrum.

Vi tycker om att brodera! Både flickor och pojkar har under de senaste åren broderat månadstavlor (permin of copenhagen) - antingen sin egen månad eller som en gåva åt en nära släkting. För tillfället har jag några elever som broderar och det ser så fridfullt och mysigt ut där de sitter och räknar rutor och väljer bland sina moulinégarn och matchar färger.
De tavlor som står på rad är mina egna som jag hade ställt ut i klassen. (Hoppas att det går att klicka på bilden) Från vänster: maj, januari, juni, juli och augusti. De är broderade på "smårutig" väv och jag förstorar alltid mönster åt eleverna, t.ex. A5 blir A4, likaså väven.
Här har en elev broderat september...
en annan oktober...
och en tredje november. Det har blivit många månadstavlor under de senaste åren. ♥

Ännu fler tavlor sydda av elever: juni, maj, december i dubbla upplagor och februari längst till höger.

9 kommentarer:

  1. Vilka små gulliga tavlor!
    Eleverna tycker säkert det är roligt!

    Såg just en jätteduktig flöjtspelare
    i När-Tv! Säkert finns en stolt mor i bakgrunden :)

    SvaraRadera
  2. Oj, så nostalgiskt att se. Jag älskade handarbetstimmarna och korsstygn i skolan. Men på nåt sätt har intresset försvunnit med åren. Tror att det beror på att resultatet inte motsvarar bilden jag har i huvudet.. Virka skulle jag gärna lära mig :)

    Åsa

    SvaraRadera
  3. De var verkligen gulliga!
    Ja tittade också på en duktig flöjtspelare.Ha en bra fortsättning på kvällen.
    Kram Margaretha

    SvaraRadera
  4. Hmm... det är alltid pirrigt att se sina barn uppträda/framträda och nu var det litet mera personligt och "hemma hos", men det gick bra!

    SvaraRadera
  5. Vackra tavlor ! När-tv missade jag tyvärr ( har varit ut och skjutsat en musikant )

    SvaraRadera
  6. Vilka jättefina tavlor! Jag själv tycker om att brodera så det är roligt att se vad bra dina elever är på detta och även få inspiration på vad man kan göra!
    Ditt lilla bibliotek ser mysigt ut!
    Ha en fortsatt bra kväll!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Kul att ungdomarna provar på att brodera...även pojkarna. Det är så rofyllt att handarbeta ...att skapa med sin egen hand. Jag tog kort i dag på sykursen och hoppas på att göra något av bilderna på min blogg.
    Ha det så gott))annika

    SvaraRadera
  8. så fina tavlor de broderat. jag har mina brodyrperioder också, fast nu börjar det bli rätt länge sen sist. bara att vänta o se när den flugan biter igen ;)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.