onsdag 16 december 2009

Förberedelser för vernissage

Så här års brukar jag inte hinna ha långa kvällsstunder hemma. I år är det annorlunda. Antingen har jag varit bra på att organisera, börjat tidigt med förberedelser, eller så har jag sänkt på kraven. Vitsorden är skrivna och i morgon blir det vernissage för eleverna. Jag blev nästan färdig med slöjdutställningen idag.
I går kväll började jag sy en tildagris, rätt sent på kvällen. Jag vet inte exakt när jag lade mig, men den stod färdig på frukostbordet i morse (och jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag såg reportage om sönerna  i dagens tidning :o))
Grisen fick följa med mig till skolan och den får bli mitt bidrag till utställningen.  Den får symbolisera höstens fokusering på grisen i negativ bemärkelse. Nu får den stå där och glänsa bredvid min julhälsning.
Jag visar inga bilder från slöjdutställningen nu, men allt medan jag brukar städa och ställa till, på rasterna eller andra små lektionsstunder, brukar eleverna hjälpa till, eller pyssla litet. I går gjorde de små ljuspaket, idag smällkarameller.
I morgon kväll har vi julfest och fredag är sista arbetsdagen på höstterminen. Så fort den här terminen har gått!

14 kommentarer:

  1. Men vilken söt tildagris! Förstår att du satt in på småtimmarna för att få den klar :)
    Att få ställa till vernissage låter jättefint och anar att dina elever uppskattar en så kreativ lärarinna som har mycket engagemang och inlevelse för sitt jobb.
    Har var och en gjort sina små ting för egen del eller blir det liten försäljning kanske?

    Måste bläddra i tidningen för att kolla killarna = verkligt duktiga!

    Trevlig fortsättning på kvällen! /Bea

    SvaraRadera
  2. Kul att få se slöjdutställningen i morgonkväll, saknaden den i våras men det var ju pga renoveringen. Alltid så fina saker som eleverna har gjort med er hjälp. Såg att du har hittat min "medbloggare":o), tyvärr har hon lidit av bloggtorka. Till frisknar säkert. Vi ses på festen i morron.

    SvaraRadera
  3. Så härliga pysselbilder! Grisen blev jätte söt och tänk bara två dagar kvar. Så skönt!
    Ha en skön kväll!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  4. Skönt att jullovet snaaart är verklighet. Tildagrisen är söt och bidrar till att det blir en fin utställning. Skönt att du är i fas .
    Kram annika

    SvaraRadera
  5. Ser fam emot att få gå på utställninen i morgon!
    Ja tänk att vi har höstterminen så gott som färdig.
    Vi ses i morgon!
    P.S
    Jag borde ju fråga vad du tänker ha på dig :O)

    SvaraRadera
  6. Hmm,nu blir det spännande...men det kan väl aldrig råka sig så...

    SvaraRadera
  7. Så söt gris, jag försår inte hur du får till det.
    Nu blir jag nyfiken, vad står det i er tidning om era pojkar tror? Lycka till på utställningen
    kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Vad kul med vernissage tillsammans med eleverna!
    Så stolta de måste känna sig över sina kreationer!
    Ja, du måste vara hur snabb som helst på att sy! Sydde du den underbara grisen på en enda kväll?!!
    Wow!
    Nu har du ett välförtjänt jullov framför dig! Njuuuut!
    Ha det så bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  9. arrgh! jag skulle ju spela in det där programmet. den finns säkert på arenan. ska strax checka :)
    åh, den där grisen är ju underbar. du är så himla duktig på sånt!

    SvaraRadera
  10. jej, de är på tv idag! ska gå och programmera digitalboxen NU!

    SvaraRadera
  11. Vilken jättego och fin gris, där kan man ju säga att det är en glad gris. Fina smällisar och ljus med pepparkakor också. Blir ju nyfiken vad det stod i tidningen om killarna....
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  12. Så mycket fina saker!

    Blir inspirerad till att göra egna smällisar.....

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  13. Ååh, jag älskar de där Tildagrisarna. Så tjocka och godmodiga. Kul att sönerna var i tidningen. Ha det gott!/Camilla

    SvaraRadera
  14. Så mycket du hinner med dina elever :O) Härlig gris. Och jag läste också reportaget, och du kan vara en stolt mor med så duktiga söner!
    Skön helg!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.