torsdag 8 april 2010

Mera rosor

I går gav jag en vink om att jag hade begåvats med nytt porslin. Det är inte märkvärdigare än kopp och fat och pajform från Indiska. I fell in love! Jag tycker även att det nya går ihop med Arabias "Sommarblom".
Yngsta sonen gav recept på en "Pesto paj" eller "Zucchini- och fetapaj". Jag svängde ihop en i eftermiddag, men måste ju erkänna att den var godare än vad den ser ut på bild! Det blev en liten bit över efter två personers smakprov. ;o) 
Degen är färdig Pirkka pajdeg på råg. Fyllningen består av 180 gr fetaost som läggs på pajdegens botten, därefter blandas 3 ägg, 2 dl mjöl, 3 msk pesto och 1/4 tsk svartpeppar, som hälls över fetaosten. 250 gr zucchini skärs i tunna skivor med osthyvel. Blanda en vitlöksklyfta med en msk olivolja och häll över de fint radade zucchiniskivorna. Garnera med körsbärstomater och basilika eller som jag gjorde med tomatklyftor och mynta och strö flingsalt över. Grädda 35-40 minuter i 200 graders ugn.
Vissa rosor med krokig nacke gör sig bättre i vattenbad.
Det är svårt att förstå att det är fredag i morgon igen. För mig bjuder helgen på vårfest och teater m.m. Nu kallar jobbet, men kanske jag hinner skriva en rad eller två här i helgen. Tack till dig som tittar in och lämnar kommentarer och ha ett skönt slut på veckan!
 

19 kommentarer:

  1. Svängde ihop en paj ...
    Jaa du, det ska vara
    en så´n som du till det ;)
    Jättefin pajform!

    Ha ett trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
  2. Men oj så härligt porslin med rosor som jag gillar! Påminner om Grekland din läckra paj!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Men tack för ett bra recept. Eftersom jag inte är någon köttätare så är det roligt med grönsaksrecept.
    Skönt att det är helg snart. Vi ska på Vinmässa på Örebros slott i morgonkväll. Sen skulle jag vilja fara till Älvsjö på Trädgårdsmässan men vill inte åka utan sällskap. Det är ca 18 mil dit.
    Ha en härlig fredag du också.
    Kram annika

    SvaraRadera
  4. Ser mumsigt ut! Och formen är jättesöt :O)
    Låter kul med vårfest OCH teater. Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Hej Vännen
    ett tag sen jag kikade in, mycket nu m varor, prismärkning, fotografering mm.

    -Du pajen ser ju hur god ut som helst, den ska jag verkligen prova!!! Jag älskar pajer <3

    Porslinet är så gulligt, jag har nå liknande fr Indiska som jag köpte för nått år sen,,,det är så kul att ta fram den varje vår:)

    jag ser på bilderna att d tinat hos er,,,här är d metervis m snö ännu:( nu väntar jag på SOLEN:)

    Ha d BÄST!!
    Kram Sari

    http://www.lillaprovence.se

    SvaraRadera
  6. Så vackert med rosen motiv på koppar och pajform.
    Pajen ser jättegod ut och den skall prövas i helgen :)
    Det blir faktiskt en teaterkväll i morgon för min del också: Det gröna landet.
    Önskar dig en trevlig vårfest och teaterkväll! / Bea

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet! Jag är galet förtjust i både fetaost och pesto - så den kan bara bli en succé.

    Vilken tur att vi bestämde oss att skjuta upp veckohandlandet till i morgon istället.

    Åsa

    SvaraRadera
  8. Den pajen ska jag nog prova på!
    Vilken vacker kopp och pajform.Man kan hitta en del på Indiska :)
    Hoppas att ni får en trevlig kväll i morgon!

    SvaraRadera
  9. Ibland kan man verkligen fynda på Indiska, men jag tycker det har blivit sämre. Jag var på Indiska i Umeå i början på december och där fanns det verkligen massor med fina saker. Kanske det beror på den som tar in varorna, inte vet jag.
    Pajen ser riktigt mumsig ut, bör provas.
    Vårfest... mmm, det låter inte illa!!
    Ha de bra!!!

    SvaraRadera
  10. Så underbart med rosigt porslin! Pajformen var ju dessutom jättesöt i formen!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  11. Så fint porslin du köpt, jättefint mönster med rosorna. Och pajen ser så god ut, toppen med färdig smördeg. Det blir så enkelt och svänga ihop en paj då.
    Ha en härlig helg
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  12. åh, den ser riktigt smarrig ut. jag försöker fundera ut vad jag skulle ersätta mjölet med... pajdegen kan man ju enkelt lämna bort och bara köra med fyllning.
    porslinet är jättevackert, och man ser knappt skillnad på det och det gamla arabiaporslinet.
    trevlig helg! kram

    SvaraRadera
  13. Pajen ser god ut, och rosor är aldrig fel :)
    Ha en skön helg!
    Kram S.

    SvaraRadera
  14. Mums, vilka bilder du bjuder på! Både vackert porslin o god paj! Önskar dig en skön helg med vackert vårväder! Kram Therese

    SvaraRadera
  15. Så underbart rosigt porslin. Förstår att du blev kär! Pajen lät smarrig! Ha nu en trevlig helg!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  16. Vad fint det var med en hjärtformad pajform, sån skulle jag också vilja ha :)
    Hoppas att du får en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  17. Här var det rosigt värre! :)
    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  18. så fint och så gott.
    Ha en bra fortsättning på helgen!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  19. Kikar in o önskar dig en sköön söndag med vackert vårväder! Kram till dig goa bloggvän! Therese

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.