torsdag 8 december 2011

Julens änglar

Det tunna lagret av pudersnö ligger kvar på marken och det är vackert så. Idag flaggas det eftersom det är Sibeliusdagen och den finländska musikens dag. Vår egen musiker, som har gjort oss äran en  dryg månad, kommer att åka till sitt eget idag. Men snart är det jul och det blir fullt runt matbordet igen!
 Julens änglar
Idag ska jag berätta om julens änglar.
De som inte har vingar
och inte svävar sjungande omkring i rymden.
De är många.
Jag vet en ängel som skottade snö vid vår trappa en vinterkväll
och en annan, som kom med ett oväntat kärt brev.
Hon hade så glada ögon.
Jag talade en gång med en ängel i telefonen,
och hela den mörka dagen blev glittrande ljus.
Änglar är kärlekens sändebud.
Dem måste man tro på. Särskilt när det blir jul.
Stanna upp och tänk: Kanske du själv är en ängel eller kan bli det.
~Viola Renvall~
Den dikten hade en elev skrivit åt mig på ett julkort förra julen. Och vilken upplevelse finns då gömd där i åttans paket? Jo, ikväll blir det inredningsparty!

11 kommentarer:

  1. Vilken underbar julkrubba!
    Och vilken fin dikt. Vad månne det bli av den eleven?

    Ja, visst är det mysigt när hela familjen är samlad runt bordet. Älskar dom stunderna.

    Ha det så bra och en trevlig helg
    önskar Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi tycker massor om huset och gammeldags stilen. fast det var jätte mycket jobb med bygget.
    Så fina träfigurer du har. Härligt beige och ljusa.
    Ha en bra dag!
    ~marita~

    SvaraRadera
  3. Den är vacker den dikten! Spännande att se vad kvällen har att bjuda på :)

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar dikt.. Riktig författare.. Man blir ju så berörd...
    Inredningsparty låter skoj och kan tänka att slantarna rullar.. Tjuvkikade i julkatalogen och skulle ha velat köpa allt...
    Du får berätta sen...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  5. Så vackert redigerade bilder och fin dikt!
    Jag vet av flera änglar omkring mig :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Tänk att det redan står 8 på ljuset, och det är jättefina träfigurer du har. Änglar är snällhet för mig, och det finns utan vingar.
    Kramar och ha ett kul party
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Änglar finns! Så vacker julkrubba du har!
    Så fin text!
    Ha en trevlig partykväll!

    SvaraRadera
  8. Givetvis är Viola Renvall f. 1905 (d. 1998) författare till dikten som eleven skrev ner. ;o)

    SvaraRadera
  9. vilket fint inlägg!
    nu vill jag ju inte alls skryta på mig själv, men jag har ofta blivit kallad angel genom åren, dels p.g.a. mitt namn, dels av andra orsaker. ;)
    förr hade vi änglar i alla rum i huset, men numera har vi faktiskt inte så många kvar. prylarna cirkulerar, som jag sa i söndags. :)
    kram

    SvaraRadera
  10. Underbara änglabilder och en fin atmosfät. Hoppas att du har en trevlig kväll på partyt!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.